تفاوت قیر معدنی و قیر نفتی

تفاوت قیر معدنی و قیر نفتی

تفاوت قیر معدنی و قیر نفتی

آیا تا به حال در مورد تولید آسفالت هایی که روی آن ها قدم می زنید و رانندگی میکنید ، فکر کرده اید؟ اینکه چگونه و به چه روشی تولید شده‌اند ؟ یا اینکه قیر که در ساخت آسفالت نقش به سزایی دارد ، از کجا به دست آمده است و چه کاربرد هایی دارد؟

قیر ماده ای سیاه رنگ و خمیری شکل است که از اتصال تعداد زیادی هیدروکربن ، که به صورت کولوئیدی با هم مخلوط شده اند، درست شده است و از تقطیر نفت خام نیز به دست می آید. به طور کلی ، قیر ها به دو دسته قیر های معدنی (طبیعی) و قیر های نفتی (پالایشگاهی) تقسیم بندی می شوند. اگر بخواهیم به طور مختصر بگوییم ، قیر های معدنی ، به قیر هایی گفته می شود که به صورت طبیعی در معادن و یا دریاچه های قیر وجود دارد ؛ اما قیر نفتی طی مراحلی از نفت خام گرفته می شود. بعضی از کشور ها مانند کانادا ، استرالیا ، عراق ، روسیه و ونزوئلا ، دارای معادن نفت معدنی هستند. از معادن قیر معدنی نیز میتوان به کالیفرنیا ، مکزیک و ترینیداد اشاره کرد. از کاربرد های کلی قیر می توان به آسفالت کردن راه ها و عایق کاری رطوبت اشاره کرد.

تفاوت قیر معدنی و قیر نفتی

قیر معدنی و قیر نفتی چه تفاوتی با هم دارند؟

کلیت این دو نوع قیر تقریبا با هم برابر است، اما از نظر ترکیبی با هم تفاوت هایی دارند. به طور مثال مقدار گوگردی که در قیر معدنی وجود دارد، تقریبا ۳ برابر گوگرد موجود در قیر نفتی است. از تفاوت های دیگر این دو نوع قیر ، می توان به درصد خلوص آن ها اشاره کرد. همان طور که می دانید یکی از ملاک ها برای تعیین کیفیت قیر های طبیعی، کم بودن ناخالصی آن هاست. قیر های معدنی نیز مانند سایر مواد، از ناخالصی های مختلفی از جمله خاکستر (کمتر از یه درصد) تشکیل شده است. از تفاوت های دیگر این دو این است که مقدار روغن تولید شده خاصل از قیر نفتی نسبت به قیر معدنی، بیشتر می باشد.

قیر معدنی و انواع آن

قیر معدنی از دسته قیر های از نم افتاده یا خشک شده است که از نفت خام به دست می آید. این نوع قیر ، طی گذشت سال های زیادی به سطح زمین رسیده و تشکیل می شوند.

قیر طبیعی: هنگامی که مواد فرار (موادی غیر از آب که در هنگام حرارت دادن زغال سنگ در شرایط کم اکسیژن به صورت گاز یا بخار از آن خارج میشوند) در طی سالیان طولانی و قرار گرفتن در شرایط خاص تبخیر شود ، ماده ای نسبتا سیاه رنگ از آن می ماند که همان قیر طبیعی است. قیر طبیعی انواع مختلفی دارد : قیر های دریاچه ای و قیر سنگ ها

دریاچه قیر ها: نفت خام در طی گذر زمان به صورت کاملا طبیعی از میان لایه های خرد شده زمین صعود میکند و برخی از مواد آن تبخیر میشود ، در این هنگام قیر های طبیعی به شکل دریاچه بر سطح زمین پدیدار میشوند. در کشور ایران از این نوع معادن قیر وجود دارد که میتوان به دریاچه قیر بهبهان اشاره کرد.

سنگ قیر ها: به طور معمول، اغلب سنگ های آهکی و ماسه ای تبدیل به قیر سنگ ها میشوند. آنها نیز از نفت خامی که در آن نواحی بوده است به وجود امده اند و در گذر زمان مواد فرار آن بخار شده و قیر ها در این سنگ ها به جای مانده اند. ممکن است مقدار قیری که در این سنگ ها به جای می ماند از ۱۰ تا ۸۰ درصد ماند.

قیر نفتی

میدانیم که قیر نفتی از پالایش نفت خام تولید شده است و جانشین قیر های معدنی و طبیعی در روسازی های آسفالتی و دیگر کاربرد های صنعتی شده است. این گونه از قیرها با تصفیه نفت خام در برج های تقطیر تولید میشود و در آخر در انتهای برج تقطیر و در نقطه ذوب نزدیک به ۴۰۰ درجه باقی می ماند. از انواع قیر نفتی می توان به قیر محلول، قیر دمیده، قیرابه و قیر اصلاح شده اشاره کرد.

کلام آخر : شرکت پترو عایق اسپادانا ، با داشتن کادری مجرب و سابقه ای درخشان در زمینه فروش و صادرات قیر، حدود ۱۰ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. این کمپانی با وجود اینکه کمتر از ۱۰ سال سابقه دارد، امروزه به عنوان یکی از تولید کننده های قیر صادراتی از آن نام برده می شود. جهت اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *