مواد تشکیل دهنده آسفالت

مواد تشکیل دهنده آسفالت

مواد تشکیل دهنده آسفالت

مردم هر روز رانندگی می کنند و روی آسفالت راه می روند بدون اینکه حتی به آن فکر کنند.روسازی آسفالت ، جاده ها ، باندها و پارکینگ ها را پوشش می دهد تا افراد بتوانند به مکان های مورد نیاز خود در سراسر جهان برسند.این یکی از متداول ترین مواد روسازی است که سخت است و به سرعت قابل تعمیر است.بیایید نگاهی به مواد تشکیل دهنده آسفالت بیندازیم.در ادامه با شرکت پتروعایق اسپادانا – تولیدکننده قیر صادراتی – همراه باشید.

مواد تشکیل دهنده آسفالت

آسفالت از مواد مختلفی تشکیل شده است.این ترکیبی از سنگ خرد شده ، شن و ماسه است.95% مواد از شن و ماسه است و 5٪ دیگر قیر است.قیر ماده چسبناک سیاه یا تیره ای است که سنگدانه ها را با هم نگه می دارد و از هیدروکربن های چند حلقه ای (محصول جانبی نفت) تشکیل شده است.قیر اغلب به عنوان چسب استفاده می شود. که این مواد را معمولا با استفاده از شیلنگ های صنعتی منتقل میکنند.

بطور کلی میتوان گفت که آسفالت مخلوطی از سنگدانه (شن و ماسه) و اتصال دهنده قیر است و وقتی این مواد در دمای بالا با هم مخلوط شوند ، آسفالت را تشکیل می دهند.این نوعی آسفالت است که ما در تمام پروژه های خود از جمله پارکینگ ها و بزرگراه های بزرگ استفاده می کنیم.

تمام مواد جمع شده ای که در آسفالت استفاده می شوند باید بادوام باشند تا در برابر سایش زودرس مقاومت کنند.برای ایجاد سطح بهینه باید از سنگدانه هایی با ابعاد مختلف استفاده شود و همه سنگدانه ها باید برای اطمینان از کیفیت در برابر استانداردهای سختگیرانه مختلف آزمایش شوند.

فواید آسفالت

آسفالت در مقایسه با سایر سنگفرش ها و مصالح ساختمانی نه تنها از انعطاف پذیری بالاتری نسبت به مورچه ها ، علف های هرز و آب برخوردار است ، بلکه یکی از مقرون به صرفه ترین راه حل ها برای پروژه های تجاری و مسکونی است.

آشنایی با آسفالت و ترکیبات آن

دوام آسفالت

اگر تا به حال با ترک جاده آسفالت خسته شده اید ، می دانید که این مواد برای همیشه دوام ندارند.عملکرد آسفالت بسته به تعدادی از متغیرها که شامل وجود رطوبت ، نوسانات دما ، حجم ترافیک و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی است ، می تواند بسیار متفاوت باشد.حتی مواد مختلف آسفالت نیز می توانند دوام آن را تعیین کنند.

از آنجا که آسفالت می تواند وزن وسایل نقلیه را در خود نگه دارد ، ماده ای است که برای جاده ها ، پارکینگ ها و بزرگراه ها انتخاب می شود.می توان آن را به سرعت استفاده کرد و با فشار دادن مستقیم روی شکاف ها و گودال ها ، به راحتی وصله می شود.

با گذشت زمان ، مواد تشکیل دهنده آسفالت می توانند در اثر ترافیک سنگین ، قرار گرفتن در معرض عناصر و انبساط و انقباض شروع به فرسایش و پوسیدگی کنند.به همین دلیل ، نگهداری صحیح از آن ضروری است.

هنگامی که از مواد آسفالت به درستی با یک لایه درزگیر محافظت نشود ، به طور حتم ترک می خورند.اگر ترک ها و شکاف های کوچک در معرض دید ، ترمیم نشوند ، قطعاً منجر به آسیب جدی تری مانند چاله ها ، آسفالت خرد شده و آسیب به پایه می شود.این در نهایت منجر به نیاز به جایگزینی سنگین آسفالت می شود.

اگر از یک راه آسفالت به درستی مراقبت شود ، می تواند برای چندین دهه در وضعیت خوبی باقی بماند.

دانستن اینکه چه عواملی می تواند روی مواد آسفالت تأثیر منفی بگذارد نیز مهم است.از آنجا که روغن ، چربی ، گاز ، نمک و مایع انتقال دهنده می توانند کیفیت آسفالت را از بین ببرند و در نهایت منجر به ترک خوردگی و خرد شدن آن می شوند ، این مواد در صورت ریختن روی آسفالت ، باید سریع تمیز شوند.

پر کردن ترک

به عنوان بخشی از نگهداری پیشگیرانه ، آسفالت باید از نظر ترک بررسی شود.حتی شکاف های کوچک و مویی که ترمیم یا پر نشده باشند می توانند باعث خراب شدن مواد موجود در آسفالت شوند.با انواع آسفالت ، مقدار مشخصی از ترک خوردن اجتناب ناپذیر است.راز این است که ترک ها را قبل از گسترش پر کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *