آشنایی با قیر

آشنایی با قیر

از مشتقات پر مصرفی که از نفت خام به دست می آید و کاربردهای مختلف و متنوعی  برای آن وجود دارد می توان به قیر اشاره کرد که به علت کاربردهای متنوعی که برای آن وجود دارد  فروش قیر است که  با استقبال زیادی رو به رو شده و شرکت های داخلی زیادی در راستای رهایی از وابستگی به کشور های دیگر در حال فعالیت هستند که توانسته اند در این زمینه به خوبی عمل کنند .

قیر چیست

قیر دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها بنا بر کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند و اصولا قیر سیاه رنگ است و بیشتری کاربردی که از این ماده می شود عموما برای تهیه آسفالت و کارهایی است که نیاز به عایق کاری دارد و آن هم به علت دو ویژگی است که  قیر آن ها را دارد و در واقع قیر در برابر آب از خاصیت نفوذ ناپذیری خوبی بهره مند است ، هم چنین قیر از ویژگی چسبندگی هم بر خوردار است و این باعث می شود که مانع از نفوذ رطوبت و آب  شود ،  دو خصلتی که برای قیر وجود دارد سبب شده است که بیشترین کاربردی که از این ماده می شود برای تولید آسفالت و پوشش دهنده ی سقف ها باشد .

حالت های قیر

قیر را به سه حالت جامد ، نیمه جامد و مایع می توان یافت که حالت جامد قیر در محیط معمولی یافت می شود و در اثر حرارت به مرور تغییر شکل میدهد و مایع شکل می شود .

قیری که به صورت طبیعی تولید می شود نسبت به قیری که بر اثر کنش و واکنش هایی که در نفت خام ایجاد می شود از دوام بیشتری بر خوردار است و نکته ایی که باید به آن اشاره کرد تشکیل قیر طبیعی است که  نیاز به زمان دارد و در واقع قیر طبیعی با گذشت مدت زمان طولانی تشکیل می شود .

از جمله عواملی که می توان به آن اشاره کرد که سبب از بین رفتن و ترک خوردگی قیر می شود استفاده از قیری است که از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و در واقع قیر ویژگی کشسانی نداشته باشد .

هم چنین قیر در اثر گرما روان می شود بنابراین باید قیری که مناسب با محیط است و در اثر گرما روان نمی شود را  برای محیط هایی که گرما و افزایش دما در آن وجود دارد انتخاب کرد ، با انتخاب درست قیر متناسب با محیط سبب می شود که از خساراتی که ممکن است به وجود آید و هزینه های اضافی تا حد زیادی کاسته شود .

از موارد دیگری که سبب از بین رفتن قیر می شود آتش سوزی است ، علاوه بر آتش سوزی مواد شیمیایی و حلال ها و روغن های معدنی نیز سبب نابود شدن قیر می شوند .

با توجه به کاربردهای زیادی که برای قیر وجود دارد یکی از زمینه هایی که با استفاده از درآمد حاصل از آن می توان  به رشد و پیشرفت کمک کرد فروش قیر صادراتی است که با استقبال خوبی هم رو به رو شده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *