آشنایی با انواع مختلف قیر

آشنایی با انواع مختلف قیر

با توجه به مزیت های زیادی که برای قیر وجود دارد و قیر در موارد زیادی کاربرد دارد، قصد داریم در این مقاله شما را با انواع قیر آشنا کنیم . از جمله خصوصیات ممتازی که برای قیر وجود دارد نفوذ ناپذیری و ویژگی چسبندگی بودن قیر است که باعث شده است قیر برای مصارف مختلفی کاربرد داشته باشد . از ویژگی های دیگری که در بین عموم  قیرها  وجود دارد می توان به مقاومت در برابر آب اشاره کرد هم چنین قیر عایق الکتریکی خوبی دارد و از قابلیت ارتجاعی بالایی بر خوردار است . در برابر اسید ها و بازها از استحکام خوبی بر خوردار است .

قیر علاوه بر مزیت هایی خوبی که دارد دارای معایبی هم هست از جمله اینکه هنگامی که دما زیاد شود قیر نرم و روان می شود و در اثر این گرم شدن خاصیت فیزیکی و مکانیکی خود را از دست می دهد که در صورتی که این گرما زیاد باشد حتی خاصیت چسبندگی خود را هم از دست داده و از عوامل دیگری که منجر به از بین رفتن ویژگی چسبندگی قیر می شود محیط های مرطوب است . فشار زیادی که به قیر وارد شود منجر به تغییر شکل قیر می شود .

از انواع قیرمی توان به قیر معدنی ،  قیر تیرینیداد  ، قیر برمودا و قیرها نفتی  ، قیر خلاء… اشاره کرد ، که با توجه به مزیت هایی که قیر دارد و از آن  بسیار استفاده می شود فروش قیر با استقبال خوبی همراه است .

و اما قیر نفتی که از پالایش نفت خام به وجود می آید و برای مصارف متعددی کاربرد دارد ،بین قیر نفتی و قیر معدنی تفاوت های زیادی وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

گوگردی که در قیر معدنی وجود دارد از قیر نفتی بیشتر است درحالی که  قیر معدنی دارای جسم های معدنی زیادی است ولی قیر نفتی خالص تر است . از قیر نفتی روغن بیشتری نسبت به قیر معدنی به دست می آید ولی اسیدی شدن قیر معدنی از قیر نفتی بیشتر است .

قیر خلاء

چنان چه پالایش نفت خام در جایی باشد که بی فشار است به این نوع از قیر ، قیر خلاء گفته می شود که چون این قیر دارای روغن کمی است برای فصل های سرما مناسب نیست و بعلاوه برای مصارف راه سازی مورد استفاده قرار نمیگیرد.

قیر اکسیده شده

قیرنفتی که دارای درجه ی نرمی بالایی است به آن هوا می دهند که در دمای پایین و سرما اکسید شود و آنگمی بماند که چسبندگی قیری که اکسیده شده است در گرما بیشتر است و مصارفی که برای آن وجود دارد مانند قیرگونی و … است .

با توجه به این که انواع قیر برای مصارف مختلف  و متنوع  کاربرد دارد و متقاضی برای  انواع  متنوع قیر زیاد است یکی از راه هایی که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند فروش قیر صادراتی است که در راستای رسیدن به این هدف تدابیر و راهبرد های مختلفی صورت گرفته است که خوشبختانه موفق بوده است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *