کاربرد قیر در صنایع مختلف

کاربرد قیر در صنایع مختلف

کاربرد قیر در صنایع مختلف

قیر یک ماده غیر کریستالی جامد یا چسبناک است که از نفت، با فرآیند طبیعی یا پالایشگاهی مشتق شده و به طور قابل ملاحظه ای در دی سولفید کربن محلول است. این آسفالت در حالت جامد و قیر معدنی در حالت نیمه سیال است و رنگ آن قهوه ای یا سیاه است. قیر ماده ای است که در آسفالت وجود دارد و یک هیدروکربن است که از تقطیر جزئی نفت خام بدست می آید. حاوی 87 درصد کربن، 11 درصد هیدروژن و 2 درصد اکسیژن است.

جزء اصلی نفت، ماده روغنی مایل به زرد است که مقدار بیش از حد آن باعث ذوب شدن قیر در دما های پایین می شود و آسفالتین ها، یک ماده سیاه سخت که بیش از حد آن قیر را شکننده می کند و پلاستیکی نیست. قیر به تنهایی تحت تأثیر نور، هوا یا آب قرار نمی گیرد اما در ترکیب آنها می توانند آن را شکننده، متخلخل و مستعد اکسیداسیون کرده و تاول و ترک ایجاد کنند. در دمای بین 30 تا 100 درجه سانتی گراد (بدون نقطه ذوب شدید) نرم می شود و بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض حرارت محافظت شود. در آب نامحلول است و در برابر اکثر اسیدها کاملاً مقاوم است. اگرچه قیر قابل احتراق است اما محصولات کامپوزیتی مانند آسفالت بتونه به راحتی مشتعل نمی شوند.

پس از استخراج، نفت خام به پالایشگاه می رود، جایی که در دو یا چند کارخانه مرحله پردازش می شود. در مرحله اول پس از گرم شدن تحت فشار اتمسفر تقطیر می شود. در این فرآیند. بنزین و تقطیر میانی تبخیر و متراکم می شوند. در مرحله دوم، تقطیر خلاء، اجزای دیگر از مرحله اول تحت فشار کاهش یافته خارج می شوند. آنچه باقی می ماند قیر است که به موارد زیر تقسیم می شود:

1- قیر مقطر

قیر مقطر با تقطیر نفت در چند مرحله تحت فشار کاهش یافته در دمای 350 تا 380 درجه سانتی گراد به دست می آید. قیر نرم تا متوسط ​​سخت تولید می شود که عمدتا در راهسازی استفاده می شود.

2- قیر خلاء بالا

در حین پردازش بیشتر یا تقطیر بیشتر قیرهای مقطر در خلاء به اصطلاح قیر خلاء بالا ایجاد می شود که به دلیل سختی آن عمدتا در تولید آسفالت ماستیک، لایه، رنگ و عایق استفاده می شود.

3- قیر اکسید شده

اینها در دمای 250 درجه سانتی گراد با دمیدن هوا در قیر مقطر ایجاد می شوند که بسته به محصول، دما و زمان دمیدن، خواص قیر را از نظر مقاومت در برابر حرارت و سرما بهبود می بخشد. آنها برای تولید چسب، عایق لوله و غشاهای سقف و ضد آب استفاده می شوند.

4- قیر اصلاح شده با پلیمر

قیر پلیمری با پیوند عرضی شیمیایی قیر و پلیمر های تقطیر شده تولید می شود که در آن رفتار گرمایی و کشسانی قیر تغییر می کند. از آن برای مناطق ترافیکی با استرس زیاد در ساخت جاده ها و فرودگاه ها و همچنین برای تولید غشاهای بام و آب بندی با کیفیت بالا استفاده می شود.

انواع قیر و کاربرد آن ها

1- امولسیون قیر

کاربرد قیر در صنایع مختلف

این یک محصول مایع است که عمدتا حاوی قیر در یک محیط آبی است. قیر که در حالت بسیار ریز تقسیم شده است (گلوله هایی با قطر تقریبی 2 میکرون) با کمک برخی از عوامل تثبیت کننده مناسب در محیط آبی به صورت معلق نگهداری می شود. بسته به ثبات پوشش محافظتی عامل امولسیون کننده، امولسیون ها به دو حالت تنظیم سریع، متوسط ​​و آرام تنظیم می شوند. این امولسیون ها همیشه در طبل های هوا بسته نگهداری می شوند.

2- دمیدن قیر

با عبور هوا تحت فشار در دمای بالاتر از طریق قیر به دست می آید. می توان از آن به عنوان سقف و نمد مقاوم در برابر رطوبت، در ساخت آسفالت لوله و پرکننده اتصالات، به عنوان عایق حرارتی و غیره استفاده کرد.

3- قیر کاهش یافته است

با جریان قیر آسفالتی در حضور مقطر های مایع مناسب از قیر ذغال سنگ یا نفت بدست می آید. این عمدتا در راهسازی و تثبیت خاک (2-4) استفاده می شود. تریمینگ ها به صورت تجاری در سه گروه زیر تولید می شوند:

1- قلمه های سریع تنظیم کننده حاوی بنزین یا بنزین

2- قلمه های متوسط ​​حاوی نفت سفید

3- کاهش های آهسته حاوی روغن های سبک به عنوان عوامل روان کننده

 4- قیر پلاستیکی

این شامل قیر نازک و یک پرکننده بی اثر مناسب است. میزان پرکننده بی اثر حدود 40 تا 45 درصد است. برای پر کردن ترک در سازه های بنایی، جلوگیری از نشت، کاغذ بسته بندی ضد آب، آسفالت لوله ها، پرکننده اتصالات، ترکیبات پرکننده قیر برای جعبه های کابل و برای آب بندی باتری ها استفاده می شود‌.

5- قیر خطی

قیری است که بدون ویسکوزیته یا نفوذ تعریف شده بدون درمان اضافی تقطیر می شود.

فروش قیر صادراتی

فروش قیر صادراتی از پر سود ترین محصولات در حوزه نفتی ایران است که معمولا به صورت بشکه ای از کشور خارج می شوند. در همین راستا شرکت های بسیاری در این زمینه در داخل ایران فعالیت می کنند. بیشترین استفاده از قیر در زمینه های ساختمان سازی و آسفالت است بنابراین درخواست قیر صادراتی، بستگی به اقتصاد یک کشور و صنعت ساختمان سازی و نوسانات نفتی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *