راهنمای خرید قیر مرغوب

راهنمای خرید قیر مرغوب

قیر یکی از مشتقات مهم نفتی است که در سراسر دنیا جهت عایق کاری و همچنین برای ساخت آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد. قیر با توجه به کیفیت نفتی که از آن استخراج می‌شود دارای انواع گوناگونی است که در صنایع متفاوت کاربرد دارد. 25 کشور در سطح جهانی در حال تولید و فروش قیر هستند در این لیست قیر ایرانی دارای رتبه 7 در بین تولید کنندگان برتر و با کیفیت است که جزو چهارمین کشور صادر کننده قیر محسوب می‌شود. قیر ایران با استقبال شدیدی در بازار تقاضا برخوردار است اما به دلیل تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر ایران بوده خریداران قیر ایرانی محدود به آفریقا٬ خاور میانه و جنوب آسیاست. بازار خریدار قیر اروپایی به صورت واسطه قیر ایرانی را می خرند. در ایران شرکت‌های نفتی زیادی در زمینه‌ی خرید و صادرات قیر فعالیت دارند. شرکت پالایش نفت جی در حال حاضر بزرگترین شرکت تولید کننده قیر ایرانی است. در هر کشور نفت خیزی فروش قیر بر ارزش محصولات نفتی آن کشو می‌افزاید. یکی از مزایای فروش قیر داخلی کاهش خرید و فروش قیر صادراتی است که باعث رونق وضعیت اقتصادی یک کشور می‌شود.

انواع مختلف قیر

باتوجه به اینکه قیر دارای کیفیت متفاوتی است انواع مختلفی دارد. موقعیت جغرافیایی در تعیین استاندارد قیر نقش بسزایی دارد. قیرهایی چون آلاستومری و پلیمری در جهت حفظ محیط زیست موثر هستند. جهت آسفالت سرد در آب و هوای مرطوب از قیر امواسیون استفاده می‌کنند. در مصارف ساختمانی قیر شل مصرف دارد. علاوه بر آن در مصارف ساختمانی و راه سازی قیر سفت مصرف دارد. معمولا قیر صادراتی از نوع مخلوط  هستند. از قیر خام مشتقات فراوان و قیرهای متنوعی را استخراج می کنند. در آسفالت قیر 5 درصد مواد تشکیل دهنده را شامل می‌شود. قیر باعث عمر بیش از 15 سال آسفالت می‌شود.

خریداری قیر

قیر را می توان هم از طریق بازار بورس خریداری کرد و هم به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده اقدام کرد. در سال 1382 تولید قیر در ایران با دو شرکت آغاز به کار کرد. اما امروز شاهد فعالیت شرکت‌های متعددی در این زمینه هستیم. البته وجود شرکت های غیر استاندارد در زمینه‌ی قیر سازی باعث کاهش کیفیت قیر شده و از نظر بازار جهانی سطح قیر داخلی را کاهش می‌دهد. با وجود اینکه ایران یکی از قدرتمندترین تولید کنندگان نفت و مشتقات نفتی است اما تعیین کننده قیمت قیر در منطقه نیست. زیرا با صادر کردن چند نمونه قیر بی کیفیت ایران از این مسولیت سلب شد و در حال حاضر این وظیفه به عهده‌ی بحرین است. نوسانات بازار جهانی٬ قیمت دلار و وضعیت امنیت منطقه بر قیمت قیر در بازار عرضه تاثیر بسزایی دارد. بنابراین قیمت قیر شناور است. البته قیر در گرید و تنازهای مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی است. معمولا خریداری قیر به صورت فله و مظروف در بشکه  و پلی بگ است. مدت زمان تحویل قیر بعد از خریداری کردن آن بسته به میزان خرید و نوع قیر درخواستی متفاوت است. جهت خرید قیر در تناز بالا به نحوه خرید ال سی مقداری به قیمت افزوده می‌شود.  نحوه‌ی خرید و تحویل قیر بستگی به شرکت فروشنده دارد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *