کاربرد قیر در ساختمان

کاربرد قیر در ساختمان

کاربرد قیر در ساختمان

قیر عمدتا به عنوان چسب در آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد که نقش اساسی در ساخت جاده ها و آب بندی در محل دفن زباله و مهندسی هیدرولیک دارد. قیر همچنین نقش اساسی در تولید غشای بام و ضد آب برای سقف های مسطح و ضد آب بودن ساختمان دارد. خارج از صنعت ساخت و ساز، از قیر در بسیاری از مناطق استفاده می شود زیرا دارای اثر عایق حرارتی و جذب صدا است. این باعث کاهش صدای پا در زیر پوشش کف می شود و حصیر های مخصوص قیر در اتومبیل ها و آسانسورها انتقال صدا را عایق بندی می کنند. به دلیل هدایت الکتریکی پایین، از آن به عنوان ماده ای عایق برای کابل های برق نیز استفاده می شود. همچنین در صنعت کاغذ سازی و ساخت رنگ و لاک الکل ضروری است. استفاده های احتمالی از قیر تقریباً نامحدود است. از نظر اکولوژیکی این ماده به دلیل عمر مفید طولانی فوق العاده عمل می کند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را بیشتر با کاربردهای قیر در ساختمان آشنا کنیم.

  • قیر ماده اتصال دهنده ضد آب نیز به طور سنتی نقش مهمی در آب بندی سقف های مسطح دارد. با غشا های سقفی کلاسیک قیر، لایه های پوششی از قیر پاشیده شده با سنگدانه تشکیل شده است. در این بین پارچه حامل ساخته شده از پلی استر یا شیشه وجود دارد. ورق های قیر از نظر ابعادی پایدار و بادوام بوده و همچنین در برابر اسیدها، قلیا ها و نمک ها مقاوم هستند. از ورق های قیر پلیمری اکنون به عنوان استاندارد برای لایه فوقانی ضد آب بودن سقف مسطح استفاده می شود. غشا های سقفی قیری را نیز می توان به راحتی بازیافت کرد. قیر همچنین در محافظت از ساختمان، به ویژه در آب بندی دیوار ها نقش مهمی دارد. فروش قیر همواره از پر فروش ترین محصولات در حوزه ساخت و ساز است که علاوه بر داخل ایران، تولید کننده قیر صادراتی درصد بسیاری را به کشور های دیگر شامل می شود.
  • در ساخت و ساز های مسکونی به طور عمده از پوشش های ضخیم قیر اصلاح شده پلاستیکی (KMB) استفاده می شود. چند سالی است که اینها با مهرهای FPD بدون قیر رقابت دارند. استفاده از محصولات FPD نسبت به پوشش های ضخیم قیر آسان تر است و مهمتر از همه، ترمیم آنها بسیار سریعتر است.

از دیگر کاربرد های قیر در ساختمان سازی:

۱- سقف و پشت بام

بیشترین کاربرد قیر در عایق بندی، سقف ها و پشت بام ها است که برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از آن استفاده می کنند. در محیط هایی نظیر آشپزخانه که استفاده آب بسیار زیاد است، باید حتما قبل از سرامیک، آن را قیر ریزی کنید تا مشکلی به وجود نیاید.

۲- آب بندی حمام و سرویس بهداشتی

بستر های پوشش کاشی همانند حمام و دستشویی که دائما در معرض رطوبت هستند باید حتما توسط قیر مهر و موم شوند تا هیچ آبی نتواند به آنها نفوذ کند و زیر ساختار ها را خراب کند.

۳- عایق بندی کف و دیوار ها

عایق بندی قیر یکی از رایج ترین و گسترده ترین تکنیک های ضد آب بودن ساختمان است. به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی، قیر به طور موثر از نفوذ آب به اجزای در تماس با زمین (تخته کف و دیوارها) به عنوان یک ضد آب افقی و عمودی جلوگیری می کند و پردازش آن آسان و بسیار بادوام است.

کاربرد قیر در ساختمان

قبل از استفاده از قیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

قبل از استفاده از قیر، سطح باید خشک، عاری از چربی، بدون یخ زدگی و تمیز باشد. حتی کمترین آلودگی توسط گرد و غبار یا آثار خاک، چسبندگی پوشش قیر و در نتیجه آب بندی را مختل می کند. علاوه بر این، پوشش های قدیمی ناسازگار باید برداشته شوند. به ویژه در ساختمان های قدیمی، در گذشته از رنگ های قیر استفاده می شده است که سطح مناسبی برای PMB نیست. یک پوشش قیر قدیمی می تواند تحت شرایط خاص بر روی مؤلفه باقی بماند. ترک ها و ناهمواری ها باید از قبل با وسایل مناسب مانند ملات ترمیم و تسطیح ترمیم شوند.

اقدامات مقدماتی بیشتر می تواند استفاده از یک لایه رزین مصنوعی بر روی بستر منافذ درشت و یا پخش و یا پر کردن دوغاب آب بندی باشد. این مخلوط ضد آب از سیمان و پلاستیک است که به بخار آب نفوذ پذیر است. مزیت دوغاب آب بندی این است که محصولات با محتوای پلاستیک بالا به پوشش های قدیمی قیر می چسبند و یک بستر ایده آل برای پوشش ضخیم قیر جدید ارائه می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *