کاربرد حلال های صنعتی و انواع آن

اصطلاح حلال به معنای سست کردن می باشد. حلال های صنعتی در شیمی دسته ای از ترکیبات هستند که معمولا به صورت مایع می باشند و برای تعلیق، استخراج یا حل کردن مواد دیگر به کار می روند. خاصیت تطبیق پذیری و تغییر پذیری حلال ها موجب حل شدن نیاز های گوناگونی در جهت تولید محصول با ویژگی و عملکرد بهینه می شود. برای این اثبات مورد می توان جوهرهایی که موجب بروز لک نمی شوند، رنگ های با کیفیت و با دوام، تمیز کننده های قوی که برای کارها و مشاغل درگیر با چربی مناسب هستند و اسپری های رنگی که سریعا خشک می شوند را نام برد. برای آشنایی با کاربرد حلال های صنعتی بهترین تولید کننده قیر صادراتی به شما توصیه می کند،  ابتدا انواع حلال را بدانید.

انواع حلال های صنعتی

وجود یا عدم وجود کربن در ساختار شیمیایی یک حلال صنعتی، آن را به دو دسته ی آلی و غیر آلی تبدیل می کند.

حلال های صنعتی

حلال های آلی:

نوعی از حلال های صنعتی هستند که ساختار مولکولی آن ها حاوی کربن است و در بسیاری از اقسام مواد شیمیایی مثل هیدروکربن های معطر، هیدروکربن های آلیفاتیک، اترها، استرها، کلر، هیدروکربن های نیترات، استره و آمین ها، به عنوان حلال کاربرد دارند. حلال های آلی در سنتز شیمیایی، تینر یا رقیق کننده ی رنگ، لاک پاک کن، مواد شوینده، و خشک شویی لباس کاربرد دارند. حلال های آلی نیز از لحاظ ساختار شیمیایی، به سه دسته ی  اکسیژنه، هیدروکربن و هالوژنه تقسیم می شوند.

حلال های اکسیژنه: همانطور که از اسمشان پیداست داری ساختار مولکولی حاوی اکسیژن می باشند و در رنگ ها، داروها، قسمت های معطر، جوهر ها، چسب ها، مواد شوینده، صنایع غذایی و سایر مواد آرایشی به کار می روند.

حلال های هیدروکربن: در ساختار مولکولی آن ها فقط اتم کربن و هیدروژن وجود دارد و از نمونه های آن می توان تینر و رقیق کننده های رنگ را مثال زد.

حلال های هالوژنه: ساختار مولکولی آن ها شال اتم های کلر (Cl)، برم (Br)، فلوئور (F) و یا ید(I) است.

حلال های غیر آلی:

معمولا به حلال های معدنی و محلول های آبی حاوی ماده ی افزودنی، حلال های آلی (بدون کربن) می گویند. و اما اسید سولفوریک غلیظ (H2SO4)، فلوراید سولفوریل کلراید  (SO2CIF) و آمونیاک مایع بدون آب (NH3) از دیگر حلال های غیر آلی به شمار می روند.

کاربرد حلال های صنعتی

کاربرد حلال های صنعتی:  

حلال های صنعتی در جوهر ها: حلال هایی مثل ایزوپروپیل الکل در بسیاری از مرکب های مورد استفاده در صنعت (چاپ و بسته بندی و…) به منظور ثبات و دسترسی به وضوح، به کار می روند.

حلال صنعتی در رنگ ها و پوشش ها: حلال های صنعتی با حل و پراکنده کردن فرمولاسیون رنگ ها باعث افزایش قوام رنگ و از میان رفتن توده و ذرات کوچک می شوند. برای صاف و بی نقص بودن سطوح رنگ اتومبیل ها و جلوگیری از خشک شدن اسپری های رنگ در مجاورت با هوا نیز از حلال های صنعتی استفاده می شود.

حلال صنعتی در تمیز کننده ها: در فرمولاسیون بیشتر تمیز کننده های شیشه، کف و سایر سطوح حلالی به نام اتر گلیکول به کار رفته است که سازگاری بالایی با آب دارند و قدرت حل شوندگی آن ها با سایر روغن ها و گریس ها مناسب است. این دست حلال های صنعتی به علت ایمن بودن جهت استفاده و حمل و نقل، کم بو بودن، سلامت و مشخصات محیطی از ارزش بالایی برخوردار هستند.

حلال صنعتی در محصولات مراقبت شخصی: در محصولاتی مثل کرم­ های اصلاح، لوسیون ­ها، پودرها و… برای بهبود عملکرد و بالا بردن قوام آن ها از حلال های صنعتی استفاده می شود.

حلال صنعتی در محصولات دارویی و مراقبت بهداشتی: اغلب داروهایی که امروز مورد استفاده ی عموم قرار می گیرد، از قبیل پماد های موضعی، آسپرین ها، آنتی بیوتیک ها، و… از حلال های صنعتی برخوردار هستند. یکی از مهم ترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد پنی سیلین است که برای خالص سازی آن از بوتیل استات استفاده می شود.

حلال صنعتی در اتوموبیل: از ایزوپروپیل الکل به منظور تمیز کننده و یخ زدا برای شیشه ی جلوی خودرو هم استفاده می شود. همچنین هیدروکربن های آلیفاتیک حلال هایی هستند که از آن ها در تولید لاستیک، به منظور نرم و تمیز کردن لایه های لاستیک استفاده می کنند. در اتومبیل ها استفاده از این حلال در تایر باعث چسبندگی در اجزای تایر و به تبع بالا رفتن ایمنی و کیفیت تایر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *